Jezdecká disciplína- PARKUR
Parkur je jezdecká anglická disciplína, podstata parkuru je odskákat čistě všechny překážky v čaovém limitu, který se většinou pohybuje kolem 1:30. Na oficiální závody se používají kolbiště o rozloze minimálně 4000 m2 (50x80m).
Překážky
Jednoduché překážky:
Přes jednoduché překážky se skáče jedním skokem
Výškové překážky jsou překážky, které představují výškovou bariéru, najíždí se na ně pomaleji, odskok je relativně blízko a kůň musí vyskočit víc do výšky, než, že by se snažil překlenout vzdálenost.
Druhy výškových překážek:
Kolmá překážka (kolmák)
Výšková-vertikální- překážka tvořená několika břevny uspořádanými nad sebou. Pro koně je relativně složité odhadnout výšku skoku.
Zeď
Bariéra je složená z beden a je relativně těžké pro koně ji skočit- nevidí kam skáče.
Šířková překážka je překážka, která prověřuje schopnost koně skákat do dálky, kůň na ni najíždí rychleji než na výškovou překážku.
Druhy šířkových překážek:
Oxer
Oxer je překážka, která je složená ze dvou stejně vysokých překážek, které jsou postaveny těsně za sebou, kůň tedy musí vyskočit do výšky a při tom překonat i nějakou vzdálenost.
Double bar (dvojbradlí)
Dvojbradlí je překážka složená ze dvou překážek těsně za sebou, z čehož přední bariéra je níž než zadní- v podstatě takový jiný oxer, pro koně je víc v pohodě než obyčejný oxer
Triple bar (trojbradlí)
Trojbradlí je překážka složená ze tří překážek těsně za sebou, bariéry stoupají šikmo za sebou-překonává se jedním skokem.
Pyramida (kozí hřbet)
Podobná překážka jako triple bar, ale první a třetí bariéra jsou stejně vysoké a prostřední je vyšší, v soutěžích se vyskytuje zřídka.
Vějíř
Vějíř je překážka, která se z jednoho sloupku rozevírá do tří- na jedné straně vypadá jako kolmák a na druhé jako triple bar.
Vodní příkop
Existuje ve více typech: kombinovaný s kolmým skokem nebo oxerem, nebo širší příkop s živým plotem před ním.
Vodní příkop je vyhlouben v povrchu kolbiště a bývá hluboký cca 10-15cm a široký cca 2-4 metry. Za chybu se obvykle počítá doskok do vody, na straně odskoku může být bariéra do 150 cm a doskok bývá značen bílou páskou.
Žolík
Může být různě postaven a většinou se různě liší od ostatních svým vzhledem. Žolík bývá označen žolíkovou kresbou, upevněnou na sloupcích překážky. Za žolíka dostane jezdec v soutěžích postupné obtížnosti dvakrát více bodů než za překonání poslední regulérní překážky.
Kombinované překážky -kombinace-
Skládají se obvykle ze 2 (dvojskok) nebo 3 (trojskok) překážek a každá bariéra se skáče zvlášť, obvykle se na ně nenajíždí moc rychle, překážky bývají od sebe vzdálené 2-3 cvalové skoky. Překážky bývají šířkové, šířko-výškové nebo výškové.
Speciální překážky:
Přírodní skoky
Přírodní skoky se používají spíše více v cross-country nebo derby, nejčastěji to bývá například kmen stromu, nenabarvené tyče, živý plot apod. Koně často tyto překážky nechtějí skákat a vyhýbají se jim.
Křížky
Křížky jsou překážky na nichž jsou kavalety uspořádány do tvaru X a jsou nejjednodušší, nejlepší místo pro skok je uprostřed překážky.
Odskoková bariéra
Odskoková bariéra je v místě odskoku. Někdy se tato bariéra pokládá před překážku, koni se tak usnadňuje určení správného místa odskoku.
Toto jsou používané překážky, kromě překážek jsou důležitá i pravidla...
K čemu slouží praporky na překážkách?
Praporek na překážce označuje směr skoku-napravo je vždy červený a nalevo bílý.
Aktuální skoková pravidla jsou určena od roku 1.4.2018 a najdete je na stránkách české jezdecké federace - http://www.cjf.cz/files/stranky/dokumenty/pravidla/2018/Skoky/2018_pravidla_skokova_0403.pdf
Penalizace:
V průběhu parkuru je Sportovec penalizovaný za:
1. Poboření překážky a dotknutí se podkovou nebo nohou vodní hladiny nebo lišty
ohraničující vodní příkop;
2. Neposlušnost- Za neposlušnost jsou považovány následující chyby:
opravený omyl v parkuru
zastavení před překážkou
vybočení
odepření pohybu
3. Vybočení na parkuru
4. Pád koně a/nebo jezdce-Za pád jezdce se považuje situace, kdy se jezdec dobrovolně či nedobrovolně odpoutal od svého koně. Za pád koně se považuje, jestliže se kůň dotkne plecí nebo kyčlí země nebo překážky a země.
5. Nedovolená pomoc
6. Překročení stanoveného nebo přípustného času
Stupnice trestných bodů - tabulka A
První neposlušnost 4 trestné body
Druhá neposlušnost vyloučení
Druhá neposlušnost při národních závodech 4 trestné body
Třetí neposlušnost při národních závodech vyloučení
Poboření překážky při skoku 4 trestné body
Dotyk nohou vodní hladiny ve vodním příkopu nebo ohraničující lišty na straně doskoku 4 trestné body
První pád koně nebo jezdce nebo obou ve všech soutěžích vyloučení
Překročení přípustného času vyloučení
Překročení stanoveného času v základním parkuru, v prvém nebo druhém kole a v rozeskakování ne na čas 1 trestný bod za každé započaté čtyři sekundy
Překročení stanoveného času v rozeskakování na čas 1 trestný bod za každou započatou sekundu
Stupně obtížnosti:
Při skoku je důležitá Caprilliho pozice. Jezdec uvolní koni záď a tím mu umožní lepší odraz a překlenutí překážky. Při doskoku je naopak potřeba se co nejvíce zaklonit, aby se kůň nepřevážil příliš dopředu a nevyšel tak z rytmu (zvlášť při vyšších stupních parkuru).
Překážky
Jednoduché překážky:
Přes jednoduché překážky se skáče jedním skokem
Výškové překážky jsou překážky, které představují výškovou bariéru, najíždí se na ně pomaleji, odskok je relativně blízko a kůň musí vyskočit víc do výšky, než, že by se snažil překlenout vzdálenost.
Druhy výškových překážek:
Kolmá překážka (kolmák)
Výšková-vertikální- překážka tvořená několika břevny uspořádanými nad sebou. Pro koně je relativně složité odhadnout výšku skoku.
Zeď
Bariéra je složená z beden a je relativně těžké pro koně ji skočit- nevidí kam skáče.
Šířková překážka je překážka, která prověřuje schopnost koně skákat do dálky, kůň na ni najíždí rychleji než na výškovou překážku.
Druhy šířkových překážek:
Oxer
Oxer je překážka, která je složená ze dvou stejně vysokých překážek, které jsou postaveny těsně za sebou, kůň tedy musí vyskočit do výšky a při tom překonat i nějakou vzdálenost.
Double bar (dvojbradlí)
Dvojbradlí je překážka složená ze dvou překážek těsně za sebou, z čehož přední bariéra je níž než zadní- v podstatě takový jiný oxer, pro koně je víc v pohodě než obyčejný oxer
Triple bar (trojbradlí)
Trojbradlí je překážka složená ze tří překážek těsně za sebou, bariéry stoupají šikmo za sebou-překonává se jedním skokem.
Pyramida (kozí hřbet)
Podobná překážka jako triple bar, ale první a třetí bariéra jsou stejně vysoké a prostřední je vyšší, v soutěžích se vyskytuje zřídka.
Vějíř
Vějíř je překážka, která se z jednoho sloupku rozevírá do tří- na jedné straně vypadá jako kolmák a na druhé jako triple bar.
Vodní příkop
Existuje ve více typech: kombinovaný s kolmým skokem nebo oxerem, nebo širší příkop s živým plotem před ním.
Vodní příkop je vyhlouben v povrchu kolbiště a bývá hluboký cca 10-15cm a široký cca 2-4 metry. Za chybu se obvykle počítá doskok do vody, na straně odskoku může být bariéra do 150 cm a doskok bývá značen bílou páskou.
Žolík
Může být různě postaven a většinou se různě liší od ostatních svým vzhledem. Žolík bývá označen žolíkovou kresbou, upevněnou na sloupcích překážky. Za žolíka dostane jezdec v soutěžích postupné obtížnosti dvakrát více bodů než za překonání poslední regulérní překážky.
Kombinované překážky -kombinace-
Skládají se obvykle ze 2 (dvojskok) nebo 3 (trojskok) překážek a každá bariéra se skáče zvlášť, obvykle se na ně nenajíždí moc rychle, překážky bývají od sebe vzdálené 2-3 cvalové skoky. Překážky bývají šířkové, šířko-výškové nebo výškové.
Speciální překážky:
Přírodní skoky
Přírodní skoky se používají spíše více v cross-country nebo derby, nejčastěji to bývá například kmen stromu, nenabarvené tyče, živý plot apod. Koně často tyto překážky nechtějí skákat a vyhýbají se jim.
Křížky
Křížky jsou překážky na nichž jsou kavalety uspořádány do tvaru X a jsou nejjednodušší, nejlepší místo pro skok je uprostřed překážky.
Odskoková bariéra
Odskoková bariéra je v místě odskoku. Někdy se tato bariéra pokládá před překážku, koni se tak usnadňuje určení správného místa odskoku.
Toto jsou používané překážky, kromě překážek jsou důležitá i pravidla...
K čemu slouží praporky na překážkách?
Praporek na překážce označuje směr skoku-napravo je vždy červený a nalevo bílý.
Aktuální skoková pravidla jsou určena od roku 1.4.2018 a najdete je na stránkách české jezdecké federace - http://www.cjf.cz/files/stranky/dokumenty/pravidla/2018/Skoky/2018_pravidla_skokova_0403.pdf
Penalizace:
V průběhu parkuru je Sportovec penalizovaný za:
1. Poboření překážky a dotknutí se podkovou nebo nohou vodní hladiny nebo lišty
ohraničující vodní příkop;
2. Neposlušnost- Za neposlušnost jsou považovány následující chyby:
opravený omyl v parkuru
zastavení před překážkou
vybočení
odepření pohybu
3. Vybočení na parkuru
4. Pád koně a/nebo jezdce-Za pád jezdce se považuje situace, kdy se jezdec dobrovolně či nedobrovolně odpoutal od svého koně. Za pád koně se považuje, jestliže se kůň dotkne plecí nebo kyčlí země nebo překážky a země.
5. Nedovolená pomoc
6. Překročení stanoveného nebo přípustného času
Stupnice trestných bodů - tabulka A
První neposlušnost 4 trestné body
Druhá neposlušnost vyloučení
Druhá neposlušnost při národních závodech 4 trestné body
Třetí neposlušnost při národních závodech vyloučení
Poboření překážky při skoku 4 trestné body
Dotyk nohou vodní hladiny ve vodním příkopu nebo ohraničující lišty na straně doskoku 4 trestné body
První pád koně nebo jezdce nebo obou ve všech soutěžích vyloučení
Překročení přípustného času vyloučení
Překročení stanoveného času v základním parkuru, v prvém nebo druhém kole a v rozeskakování ne na čas 1 trestný bod za každé započaté čtyři sekundy
Překročení stanoveného času v rozeskakování na čas 1 trestný bod za každou započatou sekundu
Stupně obtížnosti:
Při skoku je důležitá Caprilliho pozice. Jezdec uvolní koni záď a tím mu umožní lepší odraz a překlenutí překážky. Při doskoku je naopak potřeba se co nejvíce zaklonit, aby se kůň nepřevážil příliš dopředu a nevyšel tak z rytmu (zvlášť při vyšších stupních parkuru).
Komentáře
Okomentovat